Något som blir alltmer populärt världen över är crowdfunding. Detta begrepp innebär att flera människor väljer att bidra med sitt eget kapital för att finansiera en verksamhet, till exempel ett startup-företag. Man kan säga att man skapar en insamling, men istället för att skänka bort pengarna använder ett företag dem för att till exempel lansera en ny produkt som ”investerarna” är intresserade av.
Så fungerar crowdfunding
I vanliga fall brukar nya företag ta hjälp av så kallade investerare för att finansiera verksamheten. Oftast brukar man endast ta hjälp av en eller några få investerare, vilket skiljer sig en hel del ifrån crowdfunding. När det gäller crowdfunding är själva tanken att en större grupp människor ska vara med och hjälpa till med mindre summor. I de allra flesta fall handlar det om att man, med hjälp av crowdfunding, hjälper till att finansiera en ny produkt, som startup-företaget demonstrerar på en hemsida.
Mät efterfrågan på produkten
Crowdfunding är inte bara en investeringsform, det är även ett smart verktyg för företag att mäta efterfrågan på den produkt man vill lansera och sälja. Genom att demonstrera hur produkten fungerar på en hemsida (till exempel kickstarter.com) kan de privatpersoner som vill lägga in pengar om de tror på produkten. På så sätt kan du snabbt se om just din produkt är något som folket faktiskt efterfrågar och därmed kan du även hitta en kundkrets redan innan produkten finns på marknaden.
Få igång ditt företag med crowdfunding
Så hur gör man då om man är intresserad av att finansiera sitt nystartade företag med hjälp av crowdfunding? Som tur är har denna investeringsform funnits ganska länge och numera finns det mängder med hemsidor som kan hjälpa dig att komma igång med din insamling. Se dock till att ha en bra prototyp innan du registrerar dig och börjar leta efter investerare. Kickstarter.com är en av de mest kända plattformerna för crowdfunding och många företag har fått en flygande start på denna sajt.
På Kickstarter.com skapar du helt enkelt ett konto där du laddar upp din demonstration (oftast är det filmer som gäller eftersom dessa är mer beskrivande än bilder) av din nya produkt tillsammans med en kort beskrivning samt en budget. Budgeten är den summa du behöver för att kunna komma igång med tillverkningen av din nya produkt. När folk sedan väljer att investera pengar kommer du kunna se hur mycket de har bidragit med samt hur långt du har kvar för att nå ditt mål.